Kam až jazdili autobusy v 60-tych rokoch minulého storočia

Autor: Jana Perásková | 26.12.2014 o 19:08 | (upravené 27.12.2014 o 8:48) Karma článku: 10,86 | Prečítané:  21271x

Nadávať na autobusové spojenia sa dá snáď vždy. Raz pre meškanie, pre zle zosúladenie prípojov, preplnenosť cestujúcimi, pre absenciu spojov skoro ráno a neskoro večer. No a čo už majú povedať tí, ktorí žijú v dedinách mimo hlavného ťahu, kde sa autobus dostane 3x za deň! No a predstavte si, v 60-tych rokoch minulého storočia bola sieť liniek taká rozvetvená, že autobusy jazdili až po uzávery dolín.

Autobusová doprava v Banskej Bystrici a okolí

     Dopravu na vnútromestských linkách zabezpečovali Hostiteľské závody mesta Banská Bystrica, neskôr Dopravné závody mesta Banská Bystrica a Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, ktorý bol v roku 1963 začlenený pod podnik Československá automobilová doprava.

      Ako prvá začala v roku 1950 premávať linka, ktorá spájala samostatné obce, ktoré sú dnes mestskými časťami Banskej Bystrice: Rudlová - Sásová - Kráľová - Majer. V roku 1953 premávali autobusy na 4 linkách, v roku 1961 na 13 linkách, 1974 na 23, 1981 na 36 a v roku 1987 na 45.

     V druhej polovici 50-tych rokov s rozvojom turizmu začali premávať napríklad v lete spoje na Moštenickú Kyslú (r.1957). V zhruba v rovnakom období sa budovalo centrum cestovného ruchu v Nízkych Tatrách (Srdiečko, Chopok, Jasná), návštevníkom slúžila nová lanová dráha a priame autobusové spojenie z Podbrezovej na Trangošku. V roku 1959 bola zavedená pravidelná autobusová doprava do poslednej obce Povrazníka.

     Významnou udalosťou v prímestskej doprave bolo otvorenie novej cesty (1961) cez horský priechod Donovaly. Definitívne tak prestali jazdiť autobusy po starej ceste cez osady Štubne, Jergaly a Sliačany, ako aj cez sedlo Veľký Šturec. Otvorenie zrekonštruovanej cesty cez Malý Šturec v roku 1965 priniesol priame linky na Turiec a Považie.

      V 60-tych rokoch existovala rozvinutejšia autobusová sieť než je tomu dnes a na lepšej úrovni. Prvé autobusové spoje odchádzali už krátko po 3-tej hodine ráno a posledné mali príchod niekedy aj po polnoci. Postupne so kvalitňovaním ciest sa skracovala aj cestovná doba. Napr. cesta z Banskej Bystrice na Donovaly trvala 110 minúť.
4 km trasa autobusom zo Šalkovej do Poník po prašnej ceste trvala ešte v 60-tych rokoch takmer 40 minút, dnes je to o polovicu menej.

     Sieť spojov dosiahla v roku 1968 úctyhodný rozmer, autobusy jazdili takmer každou horehronskou dolinou až do jej záveru. Z obce Jasenie jazdili pravidelné spoje 11 km dlhou Lomnistou dolinou až k jej záveru, priamo pod hlavný hrebeň Nízkych Tatier, od Badína ešte 6 km na zástavku Javorová povyše Badínskeho pralesa. V neskoršom období bola preprava lesných robotníkov vyčlenená spod pravidelnej autobusovej dopravy.

     Autobusové nádražie bolo kedysi na mieste bývalého Drukosu a slúžilo do r. 1984.

     V roku 1969 boli na Partizánskej ceste odovzdané do užívania banskobystrickej ČSAD nové vozovne. Staré na mieste dnešného McDonaldu na Nám. Ľ. Štúra boli určené na asanáciu.

Od 80-tych rokoch premávala cez leto linka do kúpeľov v Kováčovej a začas jazdil autobus aj do rekreačného strediska na Šachtičky.

Autobusová stanica bola daná do užívania pri príležitosti 40. výročia SNP v roku 1984.

     V roku 1986 bol prijatý záväzok, že Banská Bystrica bude mať k 45. výročiu SNP, t.j. k roku 1989 kompletne vybudovanú trolejbusovú dopravu. Upravovali sa cesty, osádzali stožiare a ako prvý bol postavený skúšobný okruh Železničná stanica - Ul. 9. augusta - Partizánska cesta - Námestie slobody - Železničná stanica. Práve na tomto okruhu vyšiel do ulíc po prvýkrát trolejbus Škoda 14 Tr. Vybudovali sa dve svetelné križovatky. Výjazd na Zvolen sa vyriešil postavením novej nadjazdovej cesty. No trolejbusy meškali a tak po slávnostnom otvorení trolejbusovej dráhy  28. augusta 1989 jazdila len jedna linka č. 36, dnes č. 3 od Rooseweltovej nemocnice do Vozovne. Od júna 1990 fungovalo 5 trolejbusových liniek, ktoré sa mali rozšíriť o ďalšie aj na sídlisko Sásová. No trolejbusy nie sú realitou v Sásovej ani dnes po 25 rokoch a to pri výstavbe novej cesty v rokoch 1991/1992 boli osadené aj trakčné stožiare.

Jednou z najdôležitejších zmien MHD bolo vylúčenie dopravy z Námestia SNP v roku 1993 a vybudovanie pešej zóny. Od roku 1994 klesol počet prepravených cestujúcich o 50%.

V roku 1994 boli zatrolejované ulice Tulská, Moskovská a Internátna.

     Rok 1998 bol pre prímestskú dopravu príznačný značnou redukciou spojov hlavne cez víkend. Zanikli spoje na Kyslú do Moštenice do Brusna kúpeľov, Povrazník - Piesok. Zrušené boli špeciálne spoje vedené na Tajovskú chatu, napriek tomu, že sa tešili veľkej obľube turistov a lyžiarov. Zanikla aj väčšina spojov končiacich na Donovaloch, keďže tie sú prístupné aj diaľkovými spojmi.   

Od septembra 2000 sa zaviedol systém čipových kariet, zrušili sa predplatné časové lístky.

V roku 2002 sa MHD rozšírila do oblasti Pršianskej terasy a v roku 2004 sa trolejbusová sieť predĺžila k Tescu.

    Nástup novej SAD Zvolen v roku 2006 bol spojený s chaosom a znefunkčnením celého dopravného systému, zapríčinený najmä nedostatkom vozidiel. Okrem toho zmena dopravcu znamenala aj odstavenie trolejbusovej dopravy, ktorú sa podarilo obnoviť až v novembri 2007, takmer po dvoch rokoch.

SAD Zvolen súbežne s obnovenými trolejbusovými linkami dopravného podniku mesta BB prevádzkovala vlastné autobusové linky.

Bezhlavý konkurenčný boj sa dial aj v Brezne, kde súbežne jazdili po meste v tom istom čase autobusy SAD BB a súkromného dopravcu Diaga, pričom to vôbec nebolo na osoh cestujúcim, pretože ľudia nastúpili do prvého autobusu, ktorý prišiel, ďalší autobus išiel prázdny, alebo s dvoma osobami a na najbližší spoj bolo treba čakať hodinu.

Od 1.9.2007 boli zaradené nové spoje po trase Pieninská - Zvolen až so zachádzkou ku závodu Continental vo Zvolene. 9.12.2007 začali premávať nové spoje do Brusnianskych kúpeľov len v pracovných dňoch.

Od novembra 2008 sa SAD Zvolen stala výhradným dopravcom na všetkých prímestských linkách.

Zdroj: Z tabúľ na SAD BB.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

SVET

Deň, ktorý navždy zostane dňom hanby USA

Od útoku na Pearl Harbor ubehlo 75 rokov.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.


Už ste čítali?