reklama

Adela a kreslenie pravou hemisférou

Keď som sa predvčerom preťukávala webom, našla som na blogu reportáž: Umelcom za tri dni? Super, vnútorne som jasala. To by som chcela vyskúšať aj ja. Autorka o samotnom kurze kreslenia pravou hemisférou a o spoločnosti, ktorá usporiadúva takéto kurzy veľa informácii nenapísala a tak som začala hľadať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Prešla som stránkami niekoľkých spoločností a dozvedela som sa, že nielen za tri dni, ale už za jediný deň môžem zvládnuť portrét. Dokonca takýto kurz môžem absolvovať aj cez internet. Ceny základného kurzu, kreslenie ceruzkou, sa pohybujú možno od 80 Eur až po 160 Eur. O niečo viac by som zaplatila za ďalšie stupne kurzu: farebná kresba, olej, pastel, akvarel, perokresba, krajinokresba. Jedna z týchto spoločností si zakladá na akreditácii od Ministerstva školstva, ale samotné ukážky portrétov na objednávku, akože od profesionálov, sa mi zdali slabé.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Našla som aj reportáž jednej redaktorky z takéhoto kurzu, ktorá podrobnejšie opísala priebeh výuky. (http://zivot.lesk.cas.sk/clanok/9054/neuveritelne-na-kreslenie-pravou-mozgovou-hemisferou-talent-netreba.html).

 Tam je vysvetlené akým spôsobom pracujú naše hemisféry. Tá ľavá nás ženie, chce rýchlo, rýchlo nakresliť, nie to čo vidí, ale čo pozná,.. pravá je pomalá a kreslí to čo vidí.

 Pozliepala som si fakty a uvedomila som si, že ak sa dá naučiť kresliť pravou hemisférou aj cez "korešpodenčný kurz", lektori na kurze za 160 Eur ma nemôžu naučiť nič, čo by som nedokázala zvládnuť aj sama. Treba si len veriť. Mám sa deptať tým, že už som na vysvedčení v 3. triede prvého stupňa základnej školy mala z výtvarnej výchovy dvojku? Pre mňa doteraz nepochopiteľné, lebo výtvarná výchova nebol kľúčový predmet a na vysvedčení mal skôr vylepšovať priemer známok. No mne naopak.
No nech, skúsiť to musím, už aj preto, čo mi nedávno povedala pri pohľade na moju ruku veštica: "Vy ste v minulom živote bola maliarka a bohatá." Vyvalila som na ňu oči, neuveriteľné a ťažko overiteľné. No ak som bola maliarka v minulom živote, niečo z tých schopností by mohlo driemať vo mne aj dnes.
Nezdržiavala som sa hľadaním predlohy. Siahla som po najnovšej Báječnej žene, v ktorej bol práve článok s Adelou Banášovou a bez váhania som sa rozhodla pre ňu. Energická žena s výraznými črtami, tá by sa mohla kresliť ľahko.

 Takže aby som si to zhrnula: nesmiem dovoliť ľavej hemisfére, aby komandovala pravú hemisféru. Ako na to? Najjednoduchšie bude otočiť predlohu hore nohami. Takýmto spôsobom som ešte nikdy nekreslila. Musela som sústrediť svoj pohľad na originál a dotvárať oči, nos, obočie podľa vlastnej predstavy bolo takmer nemožné. Ľavá hemisféra bola teda zabrzdená. Ale aj tak mi prišlo na um: Pouliční maliari azda nevyužívajú ľavú hemisféru? Veď im ide o to, aby pózujúci model čo najrýchlejšie nakreslili. Pomôcť si nemôžu ani tým, že by človeka posadili dole hlavou. V pamäti som si prelistovala spomienky na to, keď som kráčala po Karlovom moste, či po uliciach v Paríži, Barcelone a pozerala na práce pouličných umelcov. Lákali portrétmi známych osobností, ale ich kresbám zo živej predlohy už chýbal výraz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ako dopadne "moja" Adela? Vystihnem jej črty? Neskutočné aký adrenalín mi spôsobovalo napätie z čakania na chvíľu, keď dokreslím základné črty a otočím papier.

 Ešte som papier ani neotočila a videla som, že mi niektoré ťahy ušli, pravé oko, nižšie čelo, ústa. Ľavá hemisféra sa predsa len pretláčala a chcela si kresbu uľahčiť. Otočila som papier a zhodnotila svoj výtvor. Bola to síce Adela, ale niečo mi na nej nesedelo. Vylepšiť som sa ju pokúsila už hore hlavou. Ak by som ju mala tieňovať dole hlavou, asi by nebola hotová ani do večera.

Obrázok blogu

Portrét nie je 100%-ný, vidím chyby, ale zdá sa mi, že z kresby Adely sála viac energie ako z fotografie. Vidím na nej úspešnú moderátorku, plnú života. Som ješitná ak si myslím, že som ušetrila 160 Eur a nahováram si, že môj portrét je aspoň na takej úrovni ako portréty absolventov kurzu? Posúďte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PS pre Adelu: Adelka, prepáč, že som si na kresbu vybrala práve teba, nebolo to úmyselné, len si bola po ruke v Báječnej žene. Ak by si chcela, môžem ti portrét aj poslať, v skutočnosti vyzerá lepšie, ako táto ukážka.

Obrázok blogu
Jana Perásková

Jana Perásková

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  3x

baví ma história a fotografovanie Zoznam autorových rubrík:  čo som sa dočítalačo som pofotilaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu